Integracja sensoryczna to organizacja i prawidłowe wykorzystanie bodźców. Zmysły , te podstawowe: wzrok, słuch, smak, dotyk, węch, jak i te dodatkowe: równowaga i propriocepcja, dostarczają nam wielu informacji, które dotyczą stanu fizycznego naszego ciała, a także otaczającego nas środowiska. Jak pisała A. J. Ayres – twórczyni metody „bodźce wpływają do mózgu niczym strumienie do jeziora”.
Zadaniem mózgu jest ich uporządkowanie, zlokalizowanie i sortowanie. Kiedy procesy te przebiegają nieprawidłowo, mózg nie jest odżywiany w odpowiedni sposób, a życie zaczyna przypominać „korek w godzinach szczytu”.
Integracja sensoryczna:
- to podświadomy proces zachodzący w mózgu
(zachodzi bez udziału naszej świadomości, tak jak oddychanie);
- porządkuje informacje pobrane przez zmysły
(smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja);
- nadaje znaczenie temu, czego doświadczamy, poprzez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić (np. słuchanie nauczyciela i ignorowanie hałasów w klasie);
- pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których doświadczamy
(jest to tzw. odpowiedź adaptacyjna);
- tworzy fundamenty edukacji i zachować społecznych.
Integracja sensoryczna w codziennym życiu
Integracja sensoryczna ma swój początek już w łonie matki, gdzie mózg płodu wyczuwa jej ruchy ciała. W pierwszym roku życia dziecka, integracja sensoryczna następuje na ogromną skalę. Niemowlę nabiera nowych umiejętności takich jak: pełzanie, czworakowanie, czy też proste stanie. Przez pierwsze 7 lat życia dziecka, mózg stanowi „maszynę do przetwarzania sensorycznego”. Dziecko każdy napotkany obiekt odbiera poprzez zmysły. Integracja sensoryczna, którą obserwujemy zarówno w mowie, ruchu jak i zabawie na pierwszym etapie rozwojowym, jest podstawą integracji, która będzie wykorzystywana w nauce pisania, czytania oraz odpowiedniego zachowania się.
DOBRZE ZORGANIZOWANE PROCESY SENSOMOTORYCZNE W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA = WIĘKSZA ŁATWOŚĆ W NABYWANIU UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH I UMYSŁOWYCH.
Zakłócenia integracji sensorycznej
Zakłócenia integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Pojawiają się, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Nie mają one związku z uszkodzeniem narządów zmysłów, takich jak: niedosłuch czy krótkowzroczność. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia wymagają konsultacji lekarskiej.
Objawy zakłóceń integracji sensorycznej:
- trudności ze snem – problemy z wyciszeniem, zaśnięciem, płaczliwość;
- trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (dziecko preferuje dania rozdrobnione, niewymagające gryzienia);
- dziecko źle reaguje na wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.;
- czynności samoobsługowe wykonuje z wyraźnym trudem, powoli, niezdarnie;
- ma problemy z ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów, a także samodzielnym myciem;
- często się potyka, upada;
- podczas dłuższego siedzenia często podbiera głowę ręką, kładzie się na stoliku, ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej;
- jest nadruchliwe, ciężko mu usiedzieć/ustać w jednym miejscu;
- ma duże problemy z koncentracją, łatwo się rozprasza;
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża;
- bywa uparte;
- często porusza się nieadekwatnie do potrzeby sytuacji - zbyt szybko lub za wolno;
- wykazuje trudności w nabywaniu nowych umiejętności ruchowych takich jak: jazda na rowerze, nartach, rzucanie i łapanie piłki, pływanie;
- wchodząc/schodząc po schodach zazwyczaj trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi;
- wchodzi lub wpada na przedmioty, ściany, innych ludzi, tak jakby ich nie zauważało;
- nieprawidłowo trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania;
- unika dziecięcych zabaw, przytulania z rodzicami lub rodzeństwem;
- zawsze jest w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała;
- obawia się upadku, wysokości, jest niespokojne gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody/drabinkę/stołek;
- czuje się zagubione w nowym miejscu, potrzebuje sporo czasu by odnaleźć się w nowym otoczeniu;
- często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości;
- dominacja jednej ręki nie została ustalona (dziecko posługuje się zarówno prawą jak i lewą ręką)
- ma trudności z czytaniem i pisaniem, myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu i przerysowywaniu z tablicy;
- wykazuje trudności w posługiwaniu się nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem;
- szybko się męczy;
- nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.
Zdolność do samoregulacji
Zakłócenia samoregulacji obserwuje się gdy dziecko wykazuje trudności w regulowaniu emocji i zachowań, w odpowiedzi na stymulację sensoryczną. Stymulacja sensoryczna to doznania dotykowe, wzrokowe, słuchowe, węchowe oraz odczucie ruchu i świadomość własnego ciała w przestrzeni. Każde dziecko reaguje na bodźce w inny sposób, jednak niektóre mają wyraźny problem w regulowaniu swoich relacji ze światem. Nieprawidłowe wzorce regulacyjne zakłócają rozwój społeczny, emocjonalny oraz zdolności ruchowe. Wpływają na całość funkcjonowania dziecka.
W obszarze zakłóceń samoregulacji wyróżnia się trzy typy problemów:
- nadwrażliwość
Bodźce sensoryczne są wywołują negatywne reakcje emocjonalne, motoryczne. Dzieci nadwrażliwe łatwo ulegają tzw. przeciążeniu, przeładowaniu. Nadwrażliwość na bodźce może współwystępować z zaburzeniami lękowymi oraz z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi.
- obniżona wrażliwość/niska reaktywność
Konieczność silnej stymulacji, aby system nerwowy zauważył dostarczane bodźce. Dzieci z obniżoną wrażliwością/niską reaktywnością, sprawiają wrażenie jakby nie reagowały na otoczenie.
- poszukiwanie stymulacji sensorycznej
Dzieci poszukujące bodźców wymagają wysokiej intensywności, częstości i czasu trwania stymulacji. Dzieci te wymagają stałej i wzmożonej aktywności ruchowej, dążąc tym samym do zaspokojenia potrzeb sensorycznych.
Link do kwestionariusza - https://pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_kwestionariusz