09 września 2023

Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to organizacja i prawidłowe wykorzystanie bodźców. Zmysły , te podstawowe: wzrok, słuch, smak, dotyk, węch, jak i te dodatkowe: równowaga i propriocepcja, dostarczają nam wielu informacji, które dotyczą stanu fizycznego naszego ciała, a także otaczającego nas środowiska. Jak pisała A. J. Ayres – twórczyni metody „bodźce wpływają do mózgu niczym strumienie do jeziora”.

 

Zadaniem mózgu jest ich uporządkowanie, zlokalizowanie i sortowanie. Kiedy procesy te przebiegają nieprawidłowo, mózg nie jest odżywiany w odpowiedni sposób, a życie zaczyna przypominać „korek w godzinach szczytu”.

 

 

Integracja sensoryczna:

  • to podświadomy proces zachodzący w mózgu
    (zachodzi bez udziału naszej świadomości, tak jak oddychanie);
  • porządkuje informacje pobrane przez zmysły
    (smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja);
  • nadaje znaczenie temu, czego doświadczamy, poprzez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić (np. słuchanie nauczyciela i ignorowanie hałasów w klasie);
  • pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których doświadczamy

(jest to tzw. odpowiedź adaptacyjna);

  • tworzy fundamenty edukacji i zachować społecznych.

 

 

Integracja sensoryczna w codziennym życiu

Integracja sensoryczna ma swój początek już w łonie matki, gdzie mózg płodu wyczuwa jej ruchy ciała. W pierwszym roku życia dziecka, integracja sensoryczna następuje na ogromną skalę. Niemowlę nabiera nowych umiejętności takich jak: pełzanie, czworakowanie, czy też proste stanie. Przez pierwsze 7 lat życia dziecka, mózg stanowi „maszynę do przetwarzania sensorycznego”. Dziecko każdy napotkany obiekt odbiera poprzez zmysły. Integracja sensoryczna, którą obserwujemy zarówno w mowie, ruchu jak i zabawie na pierwszym etapie rozwojowym, jest podstawą integracji, która będzie wykorzystywana w nauce pisania, czytania oraz odpowiedniego zachowania się.


DOBRZE ZORGANIZOWANE PROCESY SENSOMOTORYCZNE W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA = WIĘKSZA ŁATWOŚĆ W NABYWANIU UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH I UMYSŁOWYCH.

 

Zakłócenia integracji sensorycznej

Zakłócenia integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Pojawiają się, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Nie mają one związku z uszkodzeniem narządów zmysłów, takich jak: niedosłuch czy krótkowzroczność. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia wymagają konsultacji lekarskiej.

 

Objawy zakłóceń integracji sensorycznej:

  1. trudności ze snem – problemy z wyciszeniem, zaśnięciem, płaczliwość;
  2. trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (dziecko preferuje dania rozdrobnione, niewymagające gryzienia);
  3. dziecko źle reaguje na wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.;
  4. czynności samoobsługowe wykonuje z wyraźnym trudem, powoli, niezdarnie;
  5. ma problemy z ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów, a także samodzielnym myciem;
  6. często się potyka, upada;
  7. podczas dłuższego siedzenia często podbiera głowę ręką, kładzie się na stoliku, ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej;
  8. jest nadruchliwe, ciężko mu usiedzieć/ustać w jednym miejscu;
  9. ma duże problemy z koncentracją, łatwo się rozprasza;
  10. jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża;
  11. bywa uparte;
  12. często porusza się nieadekwatnie do potrzeby sytuacji - zbyt szybko lub za wolno;
  13. wykazuje trudności w nabywaniu nowych umiejętności ruchowych takich jak: jazda na rowerze, nartach, rzucanie i łapanie piłki, pływanie;
  14. wchodząc/schodząc po schodach zazwyczaj trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi;
  15. wchodzi lub wpada na przedmioty, ściany, innych ludzi, tak jakby ich nie zauważało;
  16. nieprawidłowo trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania;
  17. unika dziecięcych zabaw, przytulania z rodzicami lub rodzeństwem;
  18. zawsze jest w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała;
  19. obawia się upadku, wysokości, jest niespokojne gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody/drabinkę/stołek;
  20. czuje się zagubione w nowym miejscu, potrzebuje sporo czasu by odnaleźć się w nowym otoczeniu;
  21. często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości;
  22. dominacja jednej ręki nie została ustalona (dziecko posługuje się zarówno prawą jak i lewą ręką)
  23. ma trudności z czytaniem i pisaniem, myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu i przerysowywaniu z tablicy;
  24. wykazuje trudności w posługiwaniu się nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem;
  25. szybko się męczy;
  26. nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.

 

Zdolność do samoregulacji

Zakłócenia samoregulacji obserwuje się gdy dziecko wykazuje trudności w regulowaniu emocji i zachowań, w odpowiedzi na stymulację sensoryczną. Stymulacja sensoryczna to doznania dotykowe, wzrokowe, słuchowe, węchowe oraz odczucie ruchu i świadomość własnego ciała w przestrzeni. Każde dziecko reaguje na bodźce w inny sposób, jednak  niektóre mają wyraźny problem w regulowaniu swoich relacji ze światem. Nieprawidłowe wzorce regulacyjne zakłócają rozwój społeczny, emocjonalny oraz zdolności ruchowe. Wpływają na całość funkcjonowania dziecka.

 

W obszarze zakłóceń samoregulacji wyróżnia się trzy typy problemów:

  1. nadwrażliwość
    Bodźce sensoryczne są wywołują negatywne reakcje emocjonalne, motoryczne. Dzieci nadwrażliwe łatwo ulegają tzw. przeciążeniu, przeładowaniu. Nadwrażliwość na bodźce może współwystępować z zaburzeniami lękowymi oraz z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi.

 

  1. obniżona wrażliwość/niska reaktywność
    Konieczność silnej stymulacji, aby system nerwowy zauważył dostarczane bodźce. Dzieci z obniżoną wrażliwością/niską reaktywnością, sprawiają wrażenie jakby nie reagowały na otoczenie.

     
  2. poszukiwanie stymulacji sensorycznej
    Dzieci poszukujące bodźców wymagają wysokiej intensywności, częstości i czasu trwania stymulacji. Dzieci te wymagają stałej i wzmożonej aktywności ruchowej, dążąc tym samym do zaspokojenia potrzeb sensorycznych.

     

 

Link do kwestionariusza - https://pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_kwestionariusz

Przejdź do cennika

Powrót do strony głównej

Znajdziesz mnie również na Facebooku

Lub poprzez jedną z poniższych form

Gdzie się znajdujemy:

Tel. 603 215 519

E-mail: martynanowacka@tomatissycow.pl

Poniżej wpisz swój adres email:
Poniżej wpisz swój numer telefonu
Poniżej napisz wiadomość:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

TEL. 603 215 519

Zapraszam do kontaktu poprzez wypełnienie formularza